– Rossz számlára utaltam, mi lesz a pénzemmel? –
Banki utalásoknál időről időre előfordul, hogy valaki elrontja a számlaszámot. Ilyen esetekben fontos lehet tudni, mi történik, ha egy már nem létező/megszűnt/soha nem is létezett bankszámlaszámra utalunk, és ehhez képest mi lesz a pénzünkkel, ha létező számlára küldjük, de nem arra, amire szerettük volna. Vajon visszakaphatjuk a pénzünket, vagy egy ilyen hiba „végzetes” lehet?
Többféle eset is előfordulhat
A tévedés módjában, és az egyes pénzügyi intézmények által alkalmazott eljárásban is vannak különbségek. A tévedés módját tekintve három esetet érdemes elkülöníteni:
-
Megszűnt számlaszámra utalás
-
Nem létező számlaszámra utalás
-
Téves utalás (létező számlaszám, de a fogyasztó hibájából rosszul lett megadva)
Az egyik nagy bank gyakorlatában például külön kezelik a megszüntetett és a nem létező számlaszámokra történő utalást. A megszűnt számlaszámoknál automatikusan visszautasítják az utalást, míg nem létező számlaszám esetén (pl. elírás) a banki rendszerek automatizmusa többnyire korrigálni tudja a tévedést. Ha ez mégsem sikerülne, a közlemény rovatban található információk adhatnak támpontot, és ha még így sem azonosítható be a címzett, akkor visszautalják a pénzt a küldő számlájára. Előfordulhat, hogy egy korábban létező, de már megszűnt számlára utalunk. Néhány kivételes esettől eltekintve ezekben az esetekben is visszautalják a pénzt.
Téves, de létező számlaszám – kemény dió
Mi történik, ha a megadott bankszámlaszám létezik, viszont nem ahhoz tartozik, akinek utalni szeretnénk? Sajnos ebben az esetben nem sok jóra számíthat a hibát vétő ügyfél. Mivel a vonatkozó jogszabály alapján a bankok a megbízó utasításai szerint kötelesek az utalást teljesíteni, a pénz ezekben az esetekben gond nélkül megérkezik a téves számla tulajdonosához.
Fontos kiemelni, hogy itt azokról az esetekről van szó, amikor a tévedés nem a bank felelősségi körébe sorolható. Az ügyfél megbízása alapján ugyanis a bank nem vizsgálja, hogy a megadott számlaszám pontosan kihez tartozik, és azt sem, hogy az átutalási megbízást adó ügyfél milyen célból, és pontosan kinek akar utalni. Ezek a fogyasztó felelősségi körébe tartozó kérdések. Mivel a fizetési rendszerekben ma már néhány órán belül teljesülnek az utalások, az utólagos korrekció, az utalás visszavonása csak nagyon korlátozottan lehetséges.
Téves utalások esetén korábban a „téves” címzett jóhiszeműségén, becsületén múlt, visszakapjuk-e a pénzünket. Szerencsére egy jogszabály-módosítást követően ma már eredményesebben eredhetünk a pénzünk nyomába, hiszen az ilyen jogalap nélküli gazdagodást vissza lehet követelni. Fordulhatunk a bankhoz a címzett adataiért, illetve jogi úton is a pénzünk nyomába eredhetünk. Az már egy más kérdés, hogy az illető cég vagy magánszemély önhibájából vagy azon kívül elköltötte-e a „talált” pénzt, illetve vissza tudja-e fizetni.
És hogy mindebből milyen tanulság szűrhető le? Utalásnál a címzett nevének és számlaszámának pontos megadása a mi felelősségünk, ne is várjuk a banktól, hogy a tévedésünket észlelje, vagy figyelmeztessen. A gyakran előforduló utalásoknál az internetbank lehet a legjobb megoldás, mert a legtöbb szolgáltató elektronikus felülete képes „sablonokkal” dolgozni, így a tévedés lehetőségét minimálisra csökkentjük. A papír alapon kezdeményezett átutalásnál pedig kétszer is nézzük meg, jó számlaszámot írtunk-e!
Bank átutalásokkal, vagy egyéb pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdésekkel vagy panaszokkal keresd bizalommal irodáinkat, írj nekünk, vagy hívj minket telefonon!
A cikk nyomtatott formában a Ridikül Magazin 2017. augusztusi számában jelent meg