– Kezesség – “semmiért egészen” –

Talán nincs is még egy annyira egyoldalú kötelezettség vállalás, mint a kezesség. Sokan baráti, vagy rokoni gesztusként, kötelességként tekintenek rá, s nem is tudják, mennyire kiszolgáltatják magukat egy sor rajtuk kívül álló körülménynek.

– Elmentem az egyik ismerősömnek kezesnek néhány évvel ez előtt. Már az egészet el is felejtettem, amikor egy napon levelet kaptam: fizessek ki 15 napon belül másfél millió forintot – mesélte tanácsadó irodánkban egy ügyfél az egyáltalán nem ritka esetet. A kezesség biztosíték a hitelező számára: az adós fizetésképtelensége esetén a bank közvetlenül a kezestől követelheti a teljes tartozást, aki köteles a teljes saját vagyonával helyt állni, noha jó eséllyel a felvett hitelből soha egy fillért sem látott. Nem véletlenül mondják erre a helyzetre: semmiért egészen.

Az elmúlt évek törvénymódosításainak köszönhetően némileg javult a kezes helyzete, ma már őt is értesíteni kell, ha a törlesztéssel probléma van, illetve a szerződéskötés alkalmával is részletesen tájékoztatni kell. Persze ebben a helyzetben a legtöbben már nem visszakoznak, hiszen tudják, akkor nem lesz meg a pénz sem. A kezes jogai köszönő viszonyban sincsenek kötelezettségeivel. Baj esetén mindössze annyit tehet, hogy ő maga követelheti az adóstól, amit helyette befizetett. Ez azonban igen sovány vigasz, hiszen eleve nem kellett volna fizetnie az adós helyett, ha annak lett volna pénze.

Jó tanácsként érdemes megfontolni, hogy a kezességvállalásnak csak családon belül, egyenes ági rokonok között lehet értelme. Egy szülő gyakran ezzel tudja elősegíteni gyermeke hitelfelvételét. Azonban már testvérek között is jól meg kell gondolni az elvállalását, mert egy rendezett anyagi helyzetű család számára is katasztrofális lehet, ha nem tud fizetni az, akiért kezességet vállaltak. Barátok, távolabbi rokonok esetén még inkább bajok forrása lehet, hiszen az emberi kapcsolatok gyakran fellazulhatnak, mialatt az adósság még bőven ott lebeg a fejek felett.

Tanácsadó irodáinkban bárki kérhet felvilágosítás, segítséget, sok más pénzügyi fogyasztóvédelmi téma mellett a kezesség vonatkozásában is.